Jesienny przegląd dyni i dyniowa zupa z procentem

przez Natasza w dniu 16 września 2013 · 0 odpowiedzi

dynie1 - Kopie

Do tej pory dynia kojarzyła nam się ze świętem Halloween, wydrążonym dyniowym pyskiem i bandą dzieciaków biegających z dzikim okrzykiem po ulicach. Na szczęście dynia powoli zagląda też do naszej kuchni.

Po pierwsze dynia jest zdrowa. Zawiera masę witamin, takich jak A, B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych – fosforu, żelaza, wapnia, potasu i magnezu. Jest niskokaloryczna i beztłuszczowa. Dobrze wpływa na naszą przemianę materii i zapobiega otyłości. Czyli powinniśmy się na nią rzucać w zasadzie codziennie.

Po drugie w Polsce pojawia się coraz więcej odmian dyni, choć oczywiście do Zachodu jeszcze nam daleko. W naszych ogródkach znaleźć już można dynię olbrzymią (Cucurbita maxima), która ma bardzo duże, żółtopomarańczowe owoce, dynię piżmową (Cucurbita Moschata), której owoce są przeważnie podłużne, czarnobrunatne lub czerwonawożółte i dynię  zwyczajną (Cucurbita Pepo) z owocem kulistym, zielonym lub pomarańczowym. Ten ostatni gatunek jest u nas najbardziej znany. Jest też bardzo fajna dynia hokkaido – mała, pomarańczowa i co najwazniejsze – można ją gotować razem ze skórką! Coraz bardziej popularne w polskiej kuchni stają się też potrawy z owoców tzw. odmian zbiorowych: patisona oraz dyni szparagowej, do której zaliczamy m.in. cukinię i kabaczka.

O różnych dyniowych przepisach jeszcze będzie. O zapiekance z dynią i i dyni faszerowanej. Oraz o dyniowym cieście. Na początek – przypomnienie rozgrzewającej przepysznej dyniowej zupy, ze śliwowicą! Przepis – tutaj!

dyniowa

Smacznego!

{ 0 odpowiedzi… dodaj teraz jeden komentarz }

Zostaw Komentarz

Poprzedni wpis:

Kolejny wpis: